בשורה מרגיעה לחולי הסרטן: מחקר ישראלי ראשון מסוגו מצא כי החיסון נגד קורונה מגן על חולים אונקולוגיים מפני נגיפי הקורונה גם תוך כדי הטיפולים שהם עוברים. המחקר, שמעורר עניין בקהילה הרפואית הבינלאומית, פורסם בכתב העת JAMA Oncology.
המחקר נערך על ידי פרופ' סלומון שטמר, מנהל יחידת המחקר האונקולוגי בבילינסון, יחד עם ד"ר אמיר מסארוה ממרכז דוידוף וד"ר נעה אליקים, מנהלת מחלקה פנימית ה' בבילינסון. השתתפו בו 102 חולים אונקולוגיים עם סוגי סרטן שונים (כולל שד, ריאה, מעי גס ומוח), בגיל ממוצע של 66, במהלך מחלה פעילה ובעת שהיו בטיפולי כימותרפיה וטיפולים ביולוגיים. קבוצת הביקורת מנתה 78 מבני משפחות החולים.
שתי הקבוצות קיבלו שתי מנות חיסון לקורונה של חברת פייזר, וחודש לאחר מכן עברו בדיקת דם למדידת רמת הנוגדנים בגופם. בקבוצת הביקורת, כל בני המשפחה פיתחו נוגדנים ברמה גבוהה. בקבוצת חולי הסרטן, נמצאו נוגדנים ברמה גבוהה המספקת מעטפת הגנה, אך נמוכה יותר מרמתה אצל אנשים בריאים.
קראו עוד:

"מיליוני חולים בעולם יכולים לנשום לרווחה"

"אצל 90% מהחולים האונקולוגיים מצאנו מעטפת הגנה של נוגדנים ברמה מספקת", מסביר פרופ' סלומון שטמר, מנהל יחידת מחקר אונקולוגיה במרכז דוידוף שבבילינסון, "היא פחותה מזו שבקבוצת הביקורת, אבל מספקת למתן הגנה, ולכן החולים הללו יכולים להרגיש בטוחים. זוהי בשורה גדולה למיליוני חולים בעולם שיכולים לנשום לרווחה".
1 צפייה בגלריה
חיסון קורונה
חיסון קורונה
אצל 90% מהחולים האונקולוגיים נמצאה מעטפת הגנה של נוגדנים ברמה מספקת
(צילום: Shutterstock)

בינתיים, בעולם נערכים לתחילת חיסוני הילדים בחיסון של פייזר נגד קורונה: בארה"ב חוסנו עד כה מעל 600 אלף ילדים ובני נוער בגילאי 12 ומעלה. גם קנדה והאיחוד האירופי אישרו את החיסון לילדים, אולם במשרד הבריאות עדיין מתמהמהים עם ההחלטה. עם זאת, גורם בכיר במשרד הבריאות מסר ל-ynet כי על פי ההערכות והמלצות האיגודים המקצועיים, צפוי המשרד לאשר את החיסון.
בישראל כבר חוסנו מעל 500 ילדים בני 12 ומעלה הנמצאים בקבוצות סיכון, באישור חריג של משרד הבריאות. מצב המחוסנים טוב מאוד, ללא תופעות לוואי חריגות.